Tomasz Augustyn

Powstał harmonogram budowy linii kolejowych, które wraz z nowym lotniskiem ma realizować spółka Centralny Port Komunikacyjny. W tych planach plan nie ma inwestycji, które miałyby połączyć centrum kraju i inne regiony z Pomorzem Zachodnim.

Centralny Port Komunikacyjny to dziś sztandarowy projekt infrastrukturalny kraju. Według władz spółki realizującej projekt, resortu infrastruktury i przywoływanych przez nich ekspertów, po około roku lub dwóch ruch lotniczy w Europie powinien wrócić do poziomu sprzed epidemii i w kolejnych latach będzie dalej szybko rósł. To oznacza, że potrzebna jest alternatywa dla Lotniska Chopina, którego możliwości rozwojowe już praktycznie się wyczerpały. Nowy port lotniczy ma powstać w Baranowie, ok. 35 km na zachód od centrum Warszawy. Pierwsze loty z Baranowa przewidywane są na koniec 2027 roku.

Realizacja inwestycji ma się wiązać z budową prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg. Plan zakłada realizację 10 tzw. szprych, prowadzących w stronę Warszawy i CPK oraz dwóch bocznych tras. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych zaplanowanych na lata 2020–2034. Pierwsze prace, trwające i rozpoczynające się w tym roku, obejmą 530 km. Przed końcem 2023 r. mają ruszyć roboty budowlane, np. przy niwelacji terenu i wycince drzew.

Do roku 2025 ma powstać szybka linia z Warszawy przez CPK i Łódź do Wrocławia, o parametrach pozwalających pociągom osiagać do 250 km/h, z opcją zwiększenia prędkości w przyszłości. Szybka linia Warszawa – Wrocław pozwoli na skrócenie czasu przejazdu między tymi miastami z 3 godz. 40 minut do 1 godz. 55 minut. W latach 2023–2026 ma powstać także kilka innych odcinków, ukierunkowanych na rozwój mniejszych miast i ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego. To linia z Ostrołęki do Łomży, połączenia kolejowe na Podkarpaciu, kolejowy skrót z miejscowości Trawniki (na linii Lublin – Chełm) przez Krasnystaw do Zamościa. Powstanie też nowa trasa z centrum Polski do Trójmiasta, także dla pociągów rozpędzających się do 250 km/h, które ze stolicy do Gdańska będą jechać 2 godz. Według planów do 2029 r. linia ta może być dociągnięta od CPK do Płocka i Włocławka, a trzy lata później przez Grudziądz do Gdańska.

Według wstępnych szacunków budowa prawie 1800 km nowych linii kolejowych będzie kosztować ponad 100 mld zł. Przedstawione plany milczą o inwestycjach łączących centrum kraju i inne regiony z Pomorzem Zachodnim, choć strona internetowa inwestycji przekonuje, że CPK przysłuży się także temu regionowi:

„Dzięki inwestycjom w ramach Programu Kolejowego CPK 78 proc. mieszkańców woj.zachodniopomorskiego będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Priorytetowe inwestycje CPK, czyli tzw. linie dużych prędkości Warszawa- CPK – Poznań i Warszawa – CPK – Trójmiasto oraz nowa linia Nakło n. Notecią – Okonek, w połączeniu z modernizowanymi odcinkami istniejącej sieci zdecydowanie skrócą czas podróży pociągiem z woj. zachodniopomorskiego do centrum kraju. […] Przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie blisko dwukrotne skrócenie czasu przejazdu z Warszawy: do Szczecina przez Poznań (obecnie najkrótszy czas to 6 godz. 20 min.). Podróż z Koszalina do Warszawy zajmie 4 godz. 15 min. (zamiast obecnych 5 godz. 10 min.), a do CPK 4 godz. Z Kołobrzegu do Warszawy dojedziemy w 4 godz. 30 min. (zamiast 5 godz. 45 min.), a do CPK – w  4 godz. 15 min.”