Tomasz Augustyn

W marcu w Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu  odebrać zostanie rekordowych pięć ładunków skroplonego gazu ziemnego

Nigdy wcześniej w ciągu jednego miesiąca świnoujski terminal nie przyjął tylu dostaw skroplonego gazu ziemnego. Został już przyjęty pierwszy statek, który dostarczył 120 mln m sześc. paliwa po regazyfikacji. To już szósta dostawa LNG do Świnoujścia w tym roku i 154. od początku działania terminalu. Wszystkie dostawy, jakie dotychczas przypłynęły do Polski od momentu uruchomienia terminalu LNG w Świnoujściu, zostały zakontraktowane przez PGNiG. Najwięcej dostaw (ponad 90) pochodziło z Kataru, ok. 40 z USA, kilkanaście z Norwegii, a pojedyncze z Nigerii oraz Trynidadu i Tobago. Konwencjonalny gazowiec transportuje ok. 70 tys. ton LNG, co po regazyfikacji daje ok. 95 mln m sześc. gazu ziemnego. Jednostki z Kataru są większe i przywożą za każdym razem ok. 90 tys. ton LNG, co po regazyfikacji daje ok. 120 mln m sześc. gazu ziemnego. Łączny wolumen błękitnego paliwa, które PGNiG odebrało do tej pory w gazoporcie to ok. 17 mld metrów sześciennych. W ubiegłym roku LNG stanowiło ok. jedną czwartą wolumenu importowego Spółki.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zapowiada wzrost aktywności terminalu w Świnoujściu. Większość ładunków, które PGNiG odbierze w marcu w Świnoujściu, będzie zakupiona w ramach transakcji spot. Pierwsza dostawa została jednak zrealizowana na podstawie kontraktu długoterminowego z Qatargas. 3 marca do gazoportu w Świnoujściu przybył metanowiec Al Huwaila z ładunkiem 90 tys. ton LNG, które po regazyfikacji zapewnią 120 mln m sześc. gazu ziemnego.
Od tego roku w terminalu w Świnoujściu zarezerwowane są moce regazyfikacyjne na poziomie 6,2 mld m sześc. rocznie. To o ponad miliard metrów sześc. więcej niż do tej pory.

Rola skroplonego gazu ziemnego w imporcie PGNiG będzie dalej rosnąć. Możliwość importu LNG od rzetelnych, godnych zaufania partnerów nabiera w obecnej sytuacji szczególnego znaczenia z punktu widzenia bezpieczeństwa dostaw paliwa. Wzrost importu gazu będzie możliwy także dzięki rozbudowie gazoportu w Świnoujściu.