Andrzej Pieśla

Według danych opublikowanych przez władze portu w Kłajpedzie, wszystkie główne bałtyckie porty morskie odnotowały spadek ruchu towarowego w okresie od stycznia do lipca 2020 r..

Kłajpeda pozostała największym portem w krajach bałtyckich pod względem ruchu towarowego i utrzymała się na czwartej pozycji wśród wszystkich portów na wschodnim wybrzeżu Bałtyku.

Litewski port obsłużył 25 919 milionów ton ładunków w ciągu siedmiu miesięcy, co oznacza spadek o 5,5% rok do roku.

Ryga odnotowała spadek o 26,9% do 13,665 mln ton. Ventspils odnotował spadek wielkości ładunku o 41,5% do 7,826 mln ton, a Lipawa odnotowała spadek o 13% do 3,548 mln ton.

Przerób na litewskim terminalu naftowym Butinge spadł o 20,5% rok do roku do 4,453 mln ton ropy.

Dane dotyczące przeładunków portu w Tallinie za okres od stycznia do lipca nie są jeszcze dostępne. Dane z estońskiego urzędu statystycznego pokazują, że porty tego kraju obsłużyły łącznie około 21,6 mln ton ładunków w ciągu siedmiu miesięcy, co oznacza spadek o 0,1 mln ton rok do roku.

Trzy porty rosyjskie utrzymały przewagę tonażową nad wszystkimi innymi portami we wschodniej części Morza Bałtyckiego, z wolumenami ładunków zmniejszonymi o 1,4% do 61,202 mln ton w Ust Luga, o 11,1% do 31,771 mln ton w Primorsku i o 1,5% do 34,581 mln ton w Sankt Petersburgu.

Port w Kaliningradzie odnotował 5,8% spadek do 6,279 mln ton w okresie styczeń-lipiec.
Źródło: Baltic Course

Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2 proc. w porównaniu analogicznym okresem w 2019 roku. Porównując sześć miesięcy 2020 r. z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki zboża (+188,8 proc.), innych masowych (+10 proc.) oraz Rudy (+1127 proc.)” – podała Drozd.

W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rok do roku: paliwa (-33,4 proc.), węgiel (-23,7 proc.), drobnica (-3,6 proc.) kontenery (-4,1 proc.) ro-ro (-40,1 proc.) oraz drewno (-98,1 proc.).