Tomasz Augustyn

Rynek rozwiązań IT dostosowuje się do nowych realiów świata pandemii i kryzysu. Wzrosło zainteresowanie outsourcingiem, na czym korzystają ośrodki regionalne w całej Polsce. 

Kryzys pokazał, że outsourcing to już nie tylko optymalizacja kosztów. Coraz więcej firm dostrzega, że to przede wszystkim komfort skupienia się na swoim biznesie i stały dostęp do specjalistów i doradztwa technologicznego, a także do nowoczesnych rozwiązań, które umożliwiają firmom zwiększenie mocy obliczeniowej na żądanie. Global Sourcing Association analizując trendy w outsourcingu zwraca uwagę na fakt, decydenci znacznie bardziej koncentrują się obecnie na ogólnej wartości dla organizacji, a nie tylko na redukcji kosztów. To ma też miejsce w Polsce – firmy coraz mocniej sięgają po kompetencje zewnętrzne po to, by zapewnić swoim środowiskom IT większy poziom elastyczności, wydajności oraz zagwarantować większe bezpieczeństwo technologiczne organizacji.  Zwiastuje to znaczące zwiększenie powierzchni data center.

Na koniec 2019 roku jego potencjał wynosił 140 tysięcy ma wartość zbliżała się do 2 mld złotych. Pozycjonuje to polski rynek usług data center jako największy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jego specyfika polega na  znacznym rozdrobnieniu. Łączne udziały rynkowe 10 największych graczy na polskim rynku nie przekraczają bowiem 50% całości dostępnej powierzchni kolokacyjnej. Ponadto, ok. 60% komercyjnych centrów danych stanowią ośrodki o powierzchni poniżej 500 m2. Audytel wyliczył przed rokiem, że w Polsce działa 112 komercyjnych obiektów data center, w tym 65 obiektów o powierzchni powyżej 200 m2. Analitycy z Grand View Research prognozują, że w ciągu najbliższych 7 lat rynek outsourcingu IT osiągnie wartość prawie 940 mld dol., z rocznym wskaźnikiem wzrostu średnio 7,7 proc. Powierzchnia data center w Polsce ma podwoić się do 2025 roku.

Wśród 20 czołowych centrów przetwarzania danych (CPD) zlokalizowanych w Polsce, wskazuje się na obiekty w Katowicach, Krakowie ( i Skawinie k. Krakowa), Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Rozwój tego sektora to z pewnością szansa dla takich podmiotów i koordynatorów działalności technologicznej i biznesowej, jak Technopark Pomerania tworzony przez  Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny. Deklarowanym celem celem działań podejmowanych przez spółkę jest „stworzenie warunków do rozwoju branży oraz wykreowanie w oparciu o Technopark Pomerania szeroko rozumianej branży ICT o takim znaczeniu i skali i oddziaływaniu jaką do niedawna miała Stocznia Szczecińska dla Szczecina i Województwa Zachodniopomorskiego”. Z pewnością koniunktura na outsourcingu IT stwarza ku temu korzystne warunki.