Tomasz Augustyn
Najdłuższy tunel w Polsce i nowy ring wokół Szczecina. GDDKiA otworzyła oferty na Zachodnią Obwodnicę Szczecina
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na budowę jednego z kluczowych odcinków drogi ekspresowej S6, który stanie się częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Inwestycja, której koszt szacowany jest na kilka miliardów złotych, zakłada powstanie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce.
Zachodnia Obwodnica Szczecina, jako fragment drogi ekspresowej S6, została podzielona na trzy odcinki: Kołbaskowo–Dołuje, Dołuje–Police oraz Police–Goleniów. To właśnie dla tego ostatniego, najbardziej wymagającego technicznie fragmentu, otwarto właśnie oferty. Odcinek ten zakłada budowę 23,4 km trasy, w tym tunelu pod Odrą o długości aż 5 km. Każda z jezdni będzie poprowadzona osobnym tunelem, drążonym maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tuneli sięgnie niemal 15 m, a grubość obudowy wyniesie 60 cm. Najgłębszy punkt tunelu znajdzie się 51 metrów poniżej poziomu terenu, natomiast sama jezdnia – do 45 metrów pod ziemią. Odcinki wjazdowe będą miały długość około 600 m, a między nawami zaplanowano 19 przejść poprzecznych, głównie z myślą o ewakuacji.
W postępowaniu przetargowym wpłynęło pięć ofert. Najtańszą złożyła firma CCS Claims Consulting Samson Zbigniew Szymczak – na kwotę 4,92 mld zł. Najdroższa propozycja, przedstawiona przez konsorcjum Mirbud SA i Samsung C&T Corporation, opiewała na ponad 8,5 mld zł. Zainteresowanie inwestycją było bardzo duże – wykonawcy skierowali do GDDKiA ponad 1380 zapytań. Obecnie trwa analiza złożonych ofert. Pod uwagę brane są nie tylko cena (60 proc.), ale także długość gwarancji na wyposażenie tunelu (20 proc.), konstrukcje mostowe (10 proc.) oraz konstrukcje oporowe (10 proc.). Procedura może wydłużyć się, jeśli oferenci zdecydują się na złożenie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej.
Podmiot wybrany w przetargu będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji wykonawczej oraz realizację prac budowlanych. Ze względu na wysoką skomplikowaną technicznie budowę tunelu pod Odrą, zakończenie prac na tym odcinku planowane jest dopiero na 2033 rok. Znacznie szybciej, bo na przełomie lat 2028 i 2029, mają zostać oddane do użytku dwa pozostałe odcinki: Kołbaskowo–Dołuje i Dołuje–Police. Dla wszystkich trzech fragmentów ZOS decyzje ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) wydano już w marcu 2025 roku, a aktualnie prowadzone są postępowania odszkodowawcze związane z przejęciem nieruchomości pod budowę.
Oprócz tunelu inwestycja obejmuje budowę dwóch nowych węzłów drogowych, rozbudowę jednego istniejącego oraz budowę 22 obiektów mostowych – z czego 8 nad ciekami wodnymi. Konstrukcje będą projektowane w sposób umożliwiający swobodny przepływ zwierząt wzdłuż cieków. Dodatkowo powstaną dwa duże przejścia górne dla zwierząt oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych między węzłami Modrzewie i Goleniów Północ.
Cała Zachodnia Obwodnica Szczecina ma strategiczne znaczenie dla regionu. Domknie pierścień szybkich tras wokół Szczecina i odciąży istniejące szlaki – A6, S3 i S6 – które obecnie przejmują ruch tranzytowy od południa i wschodu. Szczególne korzyści zyskają mieszkańcy Polic. Dziś, by dostać się do węzła Goleniów Północ (S3/S6), muszą pokonać 58 km. Nowa trasa skróci tę drogę do 23 km, co oznacza skrócenie czasu przejazdu nawet kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znaczna część ruchu, w tym pojazdów dojeżdżających do zakładów przemysłowych w Policach.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina to największa inwestycja drogowa w regionie od lat, a zaplanowany tunel pod Odrą stanie się inżynieryjnym rekordem na skalę całego kraju.