Andrzej Pieśla
Piotr Krzystek, prezydent Szczecina, należy do najmniej popularnych w mediach społecznościowych prezydentów polskich miast.
Według Portalu Samorządowego obserwuje go 2,53 % mieszkańców miasta, co daje 96. miejsce wśród 107 prezydentów polskich miast (wśród nich 99 jest aktywnych na portalu Facebook poprzez tzw. oficjalny profil). W badaniu pod uwagę wzięto tylko „oficjalne” konta włodarzy z dwóch portali społecznościowych – Facebooka oraz Twittera. Po zsumowaniu liczby obserwujących użytkowników podzielono wynik przez liczbę mieszkańców danego miasta.
W porównaniu z wynikiem analogicznego zestawienia sprzed dwóch lat liderem wciąż jest Rafał Trzaskowski, którego obserwuje w mediach społecznościowych 81,28% mieszkańców stolicy. Na drugie miejsce przesunął się Marek Materek, prezydent Starachowic, z odsetkiem obserwujących go mieszkańców wynoszącym 75,85%. Na „podium” znalazł się także Jacek Karnowski, prezydent Sopotu (69,47%), a tuż za jego plecami wylądowali Krzysztof Kosiński, prezydent Ciechanowa i Rafał Piech, prezydent Siemianowic Śląskich.
Samorządowcy z Pomorza Zachodniego plasują się na dalszych miejscach. Na 22. pozycji w zestawieniu znalazła się prezydent Kołobrzegu Anna Mieczkowska, którą obserwuje w internecie 19,325 mieszkańców, na 26. Janusz Żmurkiewicz rządzący w Świnoujściu (17,22%), na 56. Piotr Jedliński z Koszalina (10,72%), na 68. Prezydent Stargardu Rafał Zając (8,04%).
Według autorów raportu duża liczba i przyrost osób obserwujących profile w mediach społecznościowych może być związany aktywności politycznej, która wykracza poza granice jednego miasta. Można widzieć medialny sukces Starachowic i Marka Materka, prezydent tego miasta, który planuje start w tegorocznych wyborach parlamentarnych i dba o popularność „Ruchu Marka Materka”, W 2018 r. był on typowym lokalnym komitetem wyborczym, w 2022 r. rozrósł się do regionalnego, z aspiracjami na bycie ogólnopolskim. Także Rafał Piech, prezydenta Siemianowic Śląskich, w 2022 r. założył partię polityczną o nazwie Polska Jest Najważniejsza. Ponadto, przykuł uwagę opinii publicznej m.in. swoimi stanowczymi opiniami o pandemii COVID-19 czy szczepionkach. Temat ten angażował w mediach społecznościowych wiele osób.