Tomasz Augustyn
Korzystne prognozy dla krajowego rynku turystycznego, zwłaszcza dla podmiotów działających na wybrzeżu
Polacy dużo chętniej niż w poprzednich latach decydują się na planowanie podróży, czego dowodzą m.in. dane portalu rezerwacyjnego Travelist.pl. Nie odstraszają wyższe niż w poprzednich sezonach ceny ani pojawiające się sygnały o ewentualnych kolejnych lockdownach, które mogą zostać wprowadzone w związku z trwającą pandemią Covid-19. W trzecim tygodniu stycznia rezerwacji dokonanych na Travelist.pl przez osoby planujące tegoroczny wypoczynek było o 39% więcej niż w analogicznym tygodniu 2019 roku oraz blisko 3% więcej niż w 2020 roku.
Symptomy ożywienia rynku widać już na podstawie danych dotyczących ferii zimowych, które w przeciwieństwie do ubiegłorocznych przebiegają zgodnie z tradycyjnym harmonogramem, czyli w czterech dwutygodniowych turach. Skłoniły one klientów do zimowych wakacji nie tylko w górskich kurortach narciarskich, ale i nad Bałtykiem cieszącym się w tym roku dużym powodzeniem. Zainteresowanie rezerwacjami w trzeciej dekadzie stycznia było o 16% większe niż w 2020 roku, choć wciąż jeszcze niższe względem wyniku z analogicznego okresu w 2019 roku. Ubiegłego roku z oczywistych przyczyn nie bierzemy pod uwagę.
Obserwacje danych zakupowych pokazują, że Polacy tegoroczne ferie zamierzają spędzić w dużej mierze nad morzem, które stanowi największy rynek w sprzedaży. Wynika to zapewne z faktu wzrostu cen noclegów na południu Polski – średnia cena za noc w górach jest obecnie blisko dwa razy wyższa niż nad morzem. Według danych Travelist.pl, kupujący decydujący się spędzić ferie nad Bałtykiem wybierają lepszej jakości obiekty 3, 4, 5-gwiazdkowe. Można wysnuć więc wniosek, że ludzie wybierają zimą nadmorskie kurorty, bo mogą za niższą cenę spędzić czas w dużo wyższym standardzie.
Wybrzeże zyskuje kosztem Podhala, które jest rozczarowane ilością zimowych turystów – pojawiło się ich dużo mniej względem oczekiwań. Było to szczególnie widoczne w momencie rozpoczęcia ferii na Mazowszu – klient warszawski jest w Zakopanem i okolicach powszechnie uważany za pewniaka i to w dużej ilości, tymczasem tłumy się nie pojawiły. Hotelarze wiążą mniejszą frekwencję z sytuacją pandemiczną, wzrostem zachorowań i zapowiedziami władzy o możliwych ograniczeniach. Także Nowy Ład i planowane zmniejszenie wynagrodzeń oraz inflacja nie zachęcają do wydawania pieniędzy na początku roku. Poza tym w ich ocenie zmieniły się również preferencje turystów – wiele osób preferuje spędzanie czasu na wyciągach narciarskich, niż podczas tłumnych spacerów po Krupówkach.
Optymistyczne prognozy można przedłużyć na sezon letni, bowiem 60% Polaków zamierza zwiększyć wydatki na podróże w 2022 roku, wybierając się średnio na cztery wyjazdy w najbliższym czasie. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Accor Northern Europe wynika, że Polacy chcą podróżować więcej i tęsknią do odkrywania świata, a wyjazdy traktują jako część dbania o work-life balance i element samorozwoju.
Zaledwie 6% nie planuje wyjeżdżać nigdzie w tym roku. Bez względu na utrudnienia czy obostrzenia w podróżowaniu, ponad 80% badanych z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii i Rosji planuje wyjazd w 2022 roku. Nawet 53% Polaków (oraz 43% Europejczyków) chce podróżować więcej niż przed 2020 rokiem – oscylując między dwoma a czterema wyjazdami w nadchodzącym czasie. Prawie 60% z nas jest skłonnych wydać więcej na wakacje w tym roku, co jest wynikiem ponad europejską średnią 39%.
Zeszły rok upłynął pod znakiem rosnącego popytu na wyjazdy zagraniczne. Trzy najpopularniejsze kierunki wybierane przez klientów Wakacje.pl w 2021 roku to Turcja, Grecja i Egipt. W 2021 roku Wakacje.pl zanotowały wyraźny wzrost obrotów wobec 2020 roku, w zeszłym roku były one ponad dwukrotnie wyższe. Doświadczenia ostatnich miesięcy sprawiły, że coraz więcej osób, szczególnie w skali ogólnoeuropejskiej, interesuje się krajową turystyką. Pod koniec 2021 roku wakacje w kraju planowało 14%, a na początku tego roku ta liczba wzrosła dwukrotnie. Chęć poznania lokalnych zakątków i odkrycia nowych miejsc w kraju deklaruje 22% Polaków – więcej niż w 2019 roku. Ogółem 25% badanych planuje wyjazdy w kraju.