Andrzej Pieśla

Droga S6 największym beneficjentem zmian w Programie Budowy Dróg Krajowych. Prace na niej mają być ukończone do roku 2025.

Rząd przyjął zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 z perspektywą do 2025 roku. Dotyczą one m.in. drogi S6. Jej budowa zostanie sfinansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, a nie jak pierwotnie zakładano poprzez partnerstwo publiczno-prywatne. Ma to pozwolić na szybsze powstanie brakujących odcinków i obniżenie kosztów ich realizacji.

Pulę środków Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększono o 21 mld zł pochodzących z instrumentów dłużnych, czyli z obligacji Skarbu Państwa i kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz z refundacji z budżetu środków europejskich. Uzyskane środki w kwocie 9 miliardów zł mają być przeznaczone na budowę pomorskich odcinków S6 o łącznej długości prawie 150 kilometrów. Liczący 22 kilometry fragment Bożepole Wielkie-Lębork pochłonie 1,4 miliardów złotych, odcinek  Lębork-Słupsk, liczący 49,6 kilometrów będzie kosztował 2,9 miliardów złotych, odcinek od obwodnicy Słupska przez Sławno do Koszalina (46,2 km) to inwestycja rzędu 2,6 miliardów złotych, ponadto Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to 2,2 miliardów złotych za niecałe 32 km trasy.

Przetargi na całość inwestycji trasy S6 będą ogłoszone jeszcze w tym roku, na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej – jeszcze trakcie wakacji. Drogi będą oddawane etapami. Wszystkie prace zakończą się najpóźniej w 2025 roku. Obecnie drogą S6 można przejechać już pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. W sumie to około 130 km tej trasy wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa.