Andrzej Pieśla
Na wiosnę Deutsche Bahn znów planuje dużo prac budowlanych na trasach w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, Brandenburgii i Berlinie.
Osoby korzystające z kolei na polsko – niemieckim pograniczu muszą być nadal przygotowane na masowe zamknięcia tras pociągów i związane z tym ograniczenia. Od końca lutego do końca października 2023 r. na tzw. „Vorpommern-Magistrale” między Angermünde a Pasewalkiem odbędzie się kilka etapów budowy, w których ruch jednotorowy będzie odbywał się naprzemiennie z zamknięciem trasy. Powody tego są różne: oprócz odnowienia torów i budowy przetwornicy w Prenzlau odnowiony zostanie dach peronu w Prenzlau. Trwa również odnowienie peronów w Wilmersdorf koło Angermünde oraz budowa przesiadki pasażerskiej na tej stacji. W rejonie między Eberswalde a Berlinem znajdują się inne place budowy, na których od 21 kwietnia do 21 maja powstaną wiadukty w Bernau i Berlin-Buch.
Niemiecka kolej deklaruje, że jej celem jest wzmocnienie przyjaznej dla klimatu kolei w regionie i znaczne zwiększenie wydajności sieci, co wymaga szeroko zakrojonych prac konserwacyjnych. Niestety nie można było uniknąć tymczasowych zamknięć i poważnych ograniczeń. Dotyczy to w szczególności berlińskiej kolei Stadtbahn, która w tym roku ma być zamknięta od 11 do 25 maja oraz od 9 czerwca do 11 lipca między Berlin-Ostbahnhof a Berlin-Hauptbahnhof. Podobnie jak w przypadku berlińskiego tunelu S-Bahn północ-południe, w przyszłości na tej ważnej trasie będzie obowiązywało stałe, roczne okno konserwacyjne, podczas którego system kolei lekkiej będzie całkowicie zamknięty z powodu wszelkich prac konserwacyjnych i napraw, które miały miejsce w trakcie roku.
Deutsche Bahn planuje również duże inwestycje budowlane w kierunku Polski. Poza pracami budowlanymi na trasie w kierunku Szczecina, z końcem marca na prawie miesiąc zamknięta ma być również główna oś Berlin-Warszawa między Erkner a Fürstenwalde. Powodem tego są prace antykorozyjne na moście autostrady A1 oraz odnowienie przejazdów kolejowych w Hangelsbergu i Fürstenwalde.
Deutsche Bahn zaprasza podróżnych z Warszawy do Berlina na „wycieczkę po południowej Brandenburgii”: po przekroczeniu granicy pociągi dalekobieżne kierowane są najpierw do Cottbus, a stamtąd do Berlina.
W ramach modernizacji stacja kolejowa „Berlin-Flughafen Schönefeld Terminal 5” otrzyma nową nazwę. Z powodu zamknięcia ruchu lotniczego z Terminalu 5 nastąpi pominiecie określeń „lotnisko” i „terminal 5”. W przyszłości z nazwy stacji zniknie słowo „Berlina”, ponieważ znajduje się ona poza jego granicami.