Anrzej Pieśla

W dyskusji o CPK warto pomyśleć o tym, co przedsięwzięcie to ma oznaczać dla Pomorza Zachodniego.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla 1300 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już w 2023 r. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1981 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.
#KolejNaPolske dla województwa zachodniopomorskiego to budowa 13 km nowych linii kolejowych i modernizacja 258 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 1,45 mln mieszkańców województwa.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa zachodniopomorskiego składają się:

W ramach relacji Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin:
– Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie (PKP PLK),
– Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, odcinek Wronki – Słonice (PKP PLK).
W ramach relacji Szczecin – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów:
– Budowa linii kolejowej nr 350 na odc. Szczecin Dąbie – Szczecin Port Centralny (PKP PLK),
– Kontynuacja przebudowy linii kolejowej nr 401 na odc. Szczecin Dąbie – Goleniów (PKP PLK),
– Budowa i przebudowa linii kolejowych nr 402, 434 i 435 na odc. Goleniów – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów (w układzie przelotowym) – Mosty (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Płock – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Kołobrzeg / Koszalin:
– Przebudowa i rozbudowa linii kolejowych nr 404 i 405 na odc. Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg (PKP PLK),
– Przebudowa linii kolejowej nr 202 na odc. Koszalin – Białogard (PKP PLK).